Samlar Colgate (Collecting Colgate), 24 out of 70 of Colgate's toothpastes on the market in 2017, Moa Alskog
“Det gäller att fästa blicken. Han kunde sagt att de små tingen är viktiga; det sa han inte. Han kunde sagt att kärleken till den nästa är det viktigaste; det sa han inte. Han sa inte vad blicken skulle fästas på. Han sa bara att man måste fästa den.” (Knausgård, Karl Ove, 2011, Min Kamp 6, Forlaget Oktober AS) Blicken är det väsentliga, inte det blicken ser, argumenterar Knausgård ett par stycken senare i boken. Den är väsentlig eftersom det är den som ger tingen och fenomenen i världen sin innebörd. Världen har ingen innebörd i sig själv, vi tilldelar den det mot bakgrund av det vi vet, med hjälp av tidigare erfarenheter, som oundvikligen färgar vår blick. Det går inte att värja sig från det man vet. De man vet, eller tror sig veta, vet man. Det går heller inte att undvika att tilldela tingen och fenomenen innebörd. Och det är svårt att inte läsa det yttre som det inre och inte tro, som Knausgård uttrycker det ”att den innebörd den [blicken] ser tillhör tinget eller fenomenet”. Eller som den feministiska sociologen Eva Illouz skriver i sin bok Why Love Hurts ”[in modernity] physical attractiveness and personality becomes indexes of one’s inner value”. Problem uppstår när vissa personers blick tilldelas mer makt än andras; vilket kan göra att andra ser sig själv genom deras ögon. Omedvetet. Ofta, även för de som har makten.
Installationen är belägen i en lägenhet på 57 kvadratmeter, ett hem och nu en “scen” för konstverk, möbler, reproduktioner, böcker och andra objekt. Där berättas en historia om en vit, medelklasskvinna från Skandinavien, på många sätt privilegierad, men som lever under prekära förhållanden, med existentiell ångest och en känsla av maktlöshet. Fokus, är inte på det unika i individen, men på individens relation till kollektivet, med andra ord vilka sociala, ekonomiska och materiella faktorer som upprätthåller hennes liv och organiserar hennes handlingar och val.
———————————————————————————————————————————————————————
“It is about fixing the gaze. He could have said that the small things matter; he did not say that. He could have said that the love to your neighbour is what matters; he did not say that. He did not say what you should fix your gaze at. He just said it has to be fixed.” (Own translation. Knausgård, Karl Ove, 2011, Min Kamp 6, Forlaget Oktober AS) The gaze is the essential, not what the gaze sees, argues Knausgård a few paragraphs later in the book. It is essential since it gives the objects and the phenomenon in the world their meaning. The world has no meaning in itself, we create it on the basis of what we know, with help from past experiences, that inevitably colours our gaze. It is difficult not to read the exterior as the interior, and not to believe, like Knausgård says ”that the meaning it [the gaze] sees belongs to the objects or the phenomenon”. Or like the feminist sociologist Eva Illouz writes in her book Why Love Hurts [in modernity] ”physical attractiveness and personality becomes indexes of one’s inner value”. Problems occur when certain peoples gaze are given more power then others; something that can lead to making others see themselves through certain peoples eyes. Unconsciously. Often, also for the one with power.
The installation is situated in an apartment of 57 square meters, a home and now a “scene” for artworks , furniture, reproductions, books and other objects. There a story is told about a white middelclass woman from Scandinavia, in many ways privilileged, but with precarious living conditions, existential angst and a feeling of powerlessness. The focus is not the unique in the individual, but the individual’s relation to the collective. In other words what social, economical and material factors that sustain her life and organise her actions and choices.
Dokumentation: Karl Isakson